دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1339 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 113 |
مقدمه:
میچلسون(1983)بیان می دارد که مهارت های اجتماعی، رفتارهایی است اکتسابی که از طریق مشاهده، مدل سازی، تمرین و بازخورد آموخته می شود و دارای ویژگی های زیر است رفتارهای کلامی و غیرکلامی را در بر می گیرند و پاسخ های مناسب و موثر را در بردارند، بیشتر جنبه تعاملی داشته، تقویت های اجتماعی را به حداکثر می رسانند و براساس ویژگی ها و محیطی که فرد در آن واقع شده است، توسعه می یابند و از طریق آموزش رشد می کنند (به نقل از کرامتی، 1381).
اجتماعی کردن صحیح افراد و کسب مهارت های اجتماعی لازم ، برای زندگی همواره یکی از اهداف اساسی هرجامعه می باشد. چـرا که رشد اجتماعی درجریان اجتمــاعی شدن به وجود می آید، باعث سازگاری و برقــراری ارتباط صحیح افراد با دیگران می شود و آن ها را از این طریق قادر به شکوفایی استعدادهای بالقوه شان می سازد . جریان اجتماعی شدن که در آن مهارت ها، انگیزه ها ، ارزش ها ، هنجارها و رفتارهای فرد شکل می گیرد تا به شکل مطلوب در جامعه رفتار کند ؛ازکودکی آغاز و درطول عمر ادامه می یابد.
1-2 بیان مساله:
از نظر جامعه شناسان یک پدیده زمانی به یک مسئله اجتماعی تبدیل می شود که بخش وسیعی از افراد جامعه را در برگیرد و اکثر افراد از آن رنج ببرند. امروزه ناسازگاری ، بی مسئولیتی ، عدم رعایت هنجارهای اجتماعی، همکاری و مشارکت جوانان از جمله نگرانی های عمده ای است که در محافل مختلف علمی مورد بحث قرار گرفته است که همایش های مختلف آسیب شناسی جوانان نمونه ای از آن است. عدم سازگاری جوانان ناشی از جامعه پذیری ناقص و عدم رشد اجتماعی کافی آن هاست.که موجب شده است افراد نتوانند قواعد رفتارهای اجتماعی را فرا گیرند. از طرف دیگر دلیل پرخاشگری های دانش اموزان ، عدم شرکت آن ها در کارهای گروهی و عدم رعایت هنجارها توسط آن ها را که یک معضل عمده در جامعه است می توان توأم نبودن رشد اجتماعی آنها با رشد عاطفی و اجتماعی دانست. کارهای فردی (علمی، هنری، ورزشی و غیره) در ایران بهتر از کارهای گروهی نتیجه می دهند و این امر در سال های اخیر به اثبات رسیده است. دلیل عمده این امر آن است که افراد جامعه ما هنوز از روحیه مشارکت ، کارکردن با هم تحمل آرا و عقاید یکدیگر برخوردار نیستند . همه این موارد نشان دهنده این است که افراد جامعه ما (چه جوانان و چه بزرگسالان) از رشد اجتماعی لازم و کافی برخوردار نیستند. بنابراین با توجه به مطالب مذکور می توان رشد اجتماعی را به عنوان یکی از مسائل عمده اجتماعی مطرح کرد و باید آن را به صورت همه جانبه بررسی نمود(زارعی و حسنی ، 1390).
انسان موجودی اجتماعی است و برای این که بتواند به حیات خود در اجتماع ادامه دهد ، باید با همنوعان خود سازگاری و همنوایی داشته باشد. عدم سازگاری و همنوایی جوانان با سایر افراد جامعه بیشتر ناشی از عدم رشد یافتگی کامل اجتماعی آن هاست . این امر می تواند در دارز مدت شیرازه نظام اجتماعی را بر هم زند . داشتن روابط صحیح، سالم و مثبت بادیگران می تواند کلید رشد و کمال آدمی باشد (خلیلی ،1379)
رفتار اجتماعی بر تمامی جنبه های زندگی افراد سایه می افکند و بر سازگاری و شادکامی بعدی آنها تاثیر میگذارد. توانایی فرد از نظر کنار آمدن با دیگران و انجام رفتارهای اجتماعی مطلوب، میزان محبوبیت او را در میان والدین ، معلّمان ، همسالان و دیگر افراد جامعه مشخص می کند. اجتماعی شدن فراگردی است که به واسطه آن هر فرد، دانش و مهارت های اجتماعی لازم را برای مشارکت مؤثر و فعّال در زندگی گروهی و اجتماعی کسب می کند( بروم و سلینک ،1386 ). دانش آموزانی که رشد اجتماعی آن ها دچار مشکل می شود با مسائل و مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد. لذا انجام چنین تحقیقی ضروری به نظر می رسد تا از طریق آن بتوان به صورت علمی جنبه های مختلف رشد اجتماعی را مشخص کرده و نیز علل و عوامل مهم و تأثیر گذار بر آن را روشن نمود. به همین جهت ارزیابی رشد و بلوغ اجتماعی و بررسی مهارت ها و راه های رشد اجتماعی دانش آموزان امری ضروری است.
- شناخت و مقایسه رشد اجتماعی در دانش اموزان کلاسهای چند پایه با کلاسهای تک پایه
- شناخت و مقایسه رشد اجتماعی دختران با پسران .
- رشد اجتماعی در دانش اموزان کلاسهای چند پایه با کلاسهای تک پایه رابطه وجود دارد.
- رشد اجتماعی دختران با پسران تفاوت دارد.
رشد اجتماعی: