دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
رشتة گرافیک
عنوان: لیبل (صنایع غذایی)
هدف از انتخاب موضوع.
پس از انقلاب اسلامی و بهم ریختن نظام گذشته،تلاش درراه گسترش صادرات غیرنفتی،سیر صعودی خود را پیموده و دست اندرکاران تولید با اعمال روشهای جدید و استفاده از تکنیکهای بسته بندی به ارتقاءصادرات توجه قابل ملاحظه ای کرده اند.اما این صنعت دهز مانند دیگر صنایع در کشورهایی مانند ایران از جایگاه واقعی برخودار نبوده و برای رسیدن به سطح کشوری پیشرفته هنوز راه طولانی در پیش است.
اکنون به دلیل نو بودن موضوع، و عدم وجود منابع و مراجع فارسی،مشکلاتی برای بررسی کامل به وجود آمده است اما امیداست این تحقیق مقداری باشد برای تحقیقات گسترده تر از سوی دانشجویان آتی رشتة گرافیک.
باشد که روزی فرا رسد،تا صادرات این مرز وبوم با بسته بندیهای عالی،بازارهای جهانی را به تسخیر درآورده و چهرة تولیدات و صادرات کشورمان را تغییر دهد.
لیبل:
لیبل شاحراز از بسته بندی است که در انواع و اقسام فرم ها،طرحها و رنگها تهیه می شود.برای لیبلهای تاریخچه ای طولانی دارند.داروسازان رومی معتقد بودند که گیاهان بایستی در کوزه های کوچکی که نام دارد و فروشنده بر آن نوشته شده،فروخته شوند،تا اینکه بطریهای ساده در قرن هفدهم معمول شد.بعد از این واقعه،ساخت لیبل آنهم از نقره و عاج مرسوم شد.این لیبلها را به دور گردن بطری ها می آمیختند و بیشتر جنبة نمایش داشتند تا اطلاع رسانی به مصرف کننده.
به درستی هیچ کس نمی داند که برای اولین بار چه کسی بسته را برای تشخیص محتویاتش علامتگذاری کرد و بازهم هیچکس نمی داند چه کسی اولین بار لیبل های کوچکی را چاپ و سپس به روی شیشه نصب نموده اند آنچه مسلم است این است که پیچیدن کاغذ به دور محصول از قرن 16 آغاز شد.ارزش رواج لیبل تا اواخر قرن حاضر شناخته شده نبوده تا اینکه فرانسویان شروع به چاپ تصویر خوشه ی انگور به روی لیبل ظروف سرکه نمودند که قبلاً فقط از کلمات استفاده می کردند.
لیبل ها ازیک سری مولد گوناگون شامل: کاغذ،مقوا، نوار یا ورقه های
پلاستیکی،فویلها و مواد متالیک تهیه می شوند.لیبل های فویل متالیک در جائیکه کیفیت تصویر مورد نظر است،به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان مثال برای بطریهای نوشابه.
بیشتر گفتیم که لیبل یکی از شاخه ی بسته بندی است که در انواع و اقسام ورنها و رنگها و طرحها با مترپالهای مختلف تهیه می شود.برای بهتر توصیه کردن موضوع بهتر آن است بر روی اجمالی بر پدیدة بسته بندی داشته باشند.
پدیدة بسته بندی شاید در جوامع ابتدایی از اهمیت چندانی برخوردار نباشد.ولی در صنعت و تکنولوژی مدرن،جایگاه بسته بندی دارای اولویت والایی است و روزبه روز بر اهمیت آن در جوامع مترقی و پیشرفته افزوده می شود.بی تردید نیاز بشر همواره در طی تاریخ سیر صعودی داشته و احتیاجات انسانهای امروزی نسبت به لوران اولیه حتی قابل مقایسه هم نیست چرا که نیاز به آسان زیستن و آسان برخودار شدن از مواهب و تولیدات،خود ناخواسته موجب بالارفتن درخواستهای بشر می گردد. همزمان با افزودن طبی انسان،تکنولوژی مدرن نیز،تولیدات را افزایش داده و همواره تولید،بر نیاز در جوامع پیشرفته یا در کشورهای شمال (کشورهای شمال در اصطلاح سیالی به کشورهایی اطلاق می شود که علاوه بر برتری اقتصادی از برتری سیاسی در سیاست جهانی نیز برخوردارند مثل آمریکا و فرانسه)برتری زیادی داشته است،از طرفی تورم قیمتها و رکورد بازارهای جهانی چهره خود را به بازارهای تولید نشان داده است و دست اندرکاران تولید موارد مورد نیاز جوامع، می بایست به هر طریق ممکن کالاها و فرآورده های خود را ه فروش برسانند.
بسته بندی برای پاسخ گفتن به این نیاز تولیدکنندگان و نیز برای حمل ،ذخیره و توزیع کالا،پا به میدان گذاشت و اکنون می توان گفت که بدون امر بسته بندی که خود در حیطةبزرگتری،در دایرة تبلیغات قراردارد،تقریباً فروش کالا غیرممکن می نماید.
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 38 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 87 |
از باهاس تا کولهاس ( از مسیر لوکوربوزیه ) :
یکی از شخصیت های برجسته ی تحولات معماری سالهای اخیر و شگفتی آن بعد از دو دهه آنارشیسم واپسگری پست مدرنیستی و پیشتازی عقیم دیکانستراکتیویستی ، رم کولهاس است . اما بین بازیگران اصلی ، وی جزو معدود معمارانی است که این تحولات را در بطن دستاوردهای نهضت مدرن جستجو کرده و کوشش نموده که پروژه ی ناتمام این نهضت را ، در شرایطی کاملاً متفاوت ، که مشخصه ی آن جهانی شدن و اقتصاد بازار آزاد است ، به پیش ببرد . موضوعاتی که کولهاس با پیوستگی شایان توجه به آنها می پردازد ، از یک واحد مسکونی تا شهر و کلان شهر توسعه می یابند . برای او ، معماری و شهر با هم عجین هستند . او به درستی معتقد است که بدون داشتن ایده ای از شهر ، فعالیت در زمینه ی معماری ، یک تجربه ی ناکامل باقی می ماند . پشتکاری که کولهاس برای طراحی و تحقق بخشیدن به پروژه هایش از خود نشان می دهد ، در پرداختن به مباحث نظری و تئوریزه کرده آنها هم منعکس است . وی با استفاده از یک دستگاه تبلیغاتی کارا ، که از مخلوقات خود اوست ، طرح ها و افکارش را در سطح جهان اشاعه می دهد . با این خصوصیات ، کولهاس را با چه کسی جز لوکوربوزیه می توان مقایسه کرد نظرات هر دو در مورد شهر یکسات است . هر دو معمار معتقدند که این مرکز تجمع انسان ها دچار بی نظمی و اغتشاش هستند . برای پاسخ دادن به این شکل ، لوکوربوزیه به راه حل های ساده متوسل می شود ، در صورتی که کولهاس شرایط موجود را پذیرفته و در برخی مواقع ، حتی به آن ها دامن می زند . هر دو معمار از شهر تاریخی فاصله می گیرند . نقطه نظر لوکوربوزیه ، ایدئولوژیک است ؛ وی می گوید که شهرهای تاریخی نمی توانند به احتیاجات جسمی و روحی انسان های مدرن پاسخ گویند . اما کولهاس پراگماتیک تر است ؛ او معتقد است که با توجه به رشد تصاعدی جمعیت دنیا ، شهرهای گذشته بیش از حد کوچک هستند تا بتوانند برای سکنی گزیدن بین انسان ها تقسیم شوند . لوکوربوزیه به عصر ماشین تعلق دارد . بسوی یک معماری ، کتابی که در سال 1923 منتشر شده ، برخوردی انقلابی با معماری همان زمان است . لوکوربوزیه در این کتاب با شور فراوان از شگفتی های صنعت صبت می کند ؛ از استاندارد شدن ، از اینکه بناها هم ، مانند سایر تولیدات صنعتی از جمله کشتی ، هواپیما و اتومبیل ، باید با استفاده از عناصر پیش ساخته تولید شوند . برای وی خانه «یک ماشین برای سکونت » است . کولهاس به عصر الکترونیک تعلق دارد . در یکی از موثرترین متن های S.M.L.XL که تاریخ 1994 را با خود حمل می کند ، به تئوریزه کرده چیزی می پردازد که با عنوان «شهر عام» معرفی شده است . او معتقد است که بر عکس «شهر خاص » که دارای هویتی تاریخی است ، «شهر عام » بی ریشه است . در این واقعیت های حال فرم گرفتن ، بخش های وسیعی از زندگی شهری به Cyberspace پیوسته اند . شهر عام دارای ساختاری فراکتال گونه است که از تکرار بی پایان یک مدول ساختاری ساده بوجود آمده است . برای بازسازی شهر عام ، این امکان وجود دارد که از کوچک ترین عنصر آن که می تواند یک میز کامپیوتر ، و یا حتی یک دیسکت باشد ، شروع کرد .
لوکوربوزیه در سال 1922 شهر آرمانی سه میلیون نفره ی خود را به نمایش گذاشت . در این شهر ، که با استفاده از یک هندسه ی بسیار ساده ، قرینگی کامل ، و خیابان های مورب و عمود بر هم تهیه شده ، ساختمان ها به سه دسته تقسیم شده اند : آسمانخراش های صلیبی شکل در مرکز ، خانه های مسکونی شش طبقه ی دندانه ای در بخش میانی و بلوک های ویلایی در حاشیه . فضاهای سبز بین ساختمان ها و بلوک ها پخش شده اند . در ضمن پارک وسیعی بر حول محور اصلی ، از خارج به داخل شهر ، نفوذ می کند . لوکوربوزیه در سال 1925 برای اثبات قابلیت استفاده ی این طرح آرمانی ، آن را در یک سایت مشخص ، که مرکز پاریس باشد ، پیاده کرد . در این طرح پیشنهادی که PLANVOISIN نامیده شده ، تمام بخش های تاریخی ، بجز چند بنا از بن تخریب شده اند . لوکوربوزیه ، ایده های شهر سازی خود را بین سال های 34-1929 ، در بسیاری از شهرهای آمریکایی جنوبی ، آفریقا و اروپا ، بصورت طرح های پیشنهادی ارائه کرده است . در سال 1936 ، یکبار دیگر در پاریس ، ولی در سایتی کوچک تر ، که «جزیرۀ ناسالم » شماره 6 نام گرفته ، آنها را پیاده می کند . در این سایت ، مجدداً با استفاده از سایت تخریب از بن ، ساختمان های معروف دندانه ای ، جایگزین بافت فرسوده می شوند .
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 73 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 44 |
کولر گازی
دید کلی
کولر گازی در صنعت تهویه وتبرید از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا به سرعت از گرمای محیط میکاهد. برخلاف کولر های ابی، رطوبت را افزایش نمی دهد. ازاین جهت برای فضاهای شرجی بسیار مناسب است. کولرهای گازی معمولا در دو مدل ساخته می شوند:
* کولرهای یک تکه یا پنجرهای
* کولرهای دو تکه (اسپلیت)
کولرهای یک تکه دیواری ، یا پشت پنجرهای ، خیلی متداول و مورد توجه میباشند و به آسانی در داخل قاب پنجره نصب میشود.
ساختمان کولرهای گازی
کولر گازی نیز همانند بسیاری از لوازم خانگی خصوصا یخچال فریزر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:
* قسمت الکتریکی :
قسمت الکتریکی خود شامل قسمتهایی چون دوشاخه و سیمهای رابط ، کمپرسور ، خازن، رله بار زیاد (اورلود) رله راه انداز ترموستات ، کلید چند وضعیتی (کلید فن) ، کلید اصلی کولر و کنترل از راه دور (در کولرهای دو تکه) می باشد.
درکولرهای گازی از یک خازن و در بعضی از کولرها از دو خازن به منظور ایجاد گشتاور راه اندازی کمپرسور استفاده می شود. شکل متداول بکارگیری خازن ، به این صورت است که یک خازن برای راه اندازی موتورفن (پروانه) و یک خازن برای راه اندازی کمپرسور مورد استفاده قرار میگیرد ظرفیت این خازنها در کولرهای مختلف متفاوت است.
* قسمت مکانیکی :
اجزای مکانیکی کولر گازی با اندکی تفاوت ، درست مثل قطعات مکانیکی یخچال میباشد از آن جمله میتوان به قطعاتی مانند کمپرسور کندانسور (رادیاتور) ، اواپراتور ، ***** (درایر) ، پروانه اواپراتور ، لوله مویین (کاپیلاری) ، سینی زیر کولر ، خروجی هوا و ***** خروجی هوا اشاره کرد.
* در کمپرسور کولرهای گازی دو مکانیسم بکار گرفته شده است. نوعی از این کمپرسورها از پیستون و میل لنگ طراحی نمودهاند. اما نوع دیگری از کمپرسورها فاقد میل لنگ و پیستون بوده و روتور در حال چرخش (به واسطه فرم خاص) گاز را از مسیر ورودی مکیده و آن را وارد لوله رفت میسازد این نوع کمپرسورها را کمپرسورهای دورانی مینامند. در کولرهای گازی از دو پروانه استفاده میشود که عموما بر روی یک محور اصلی سوار شدهاند. یکی از پروانهها هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن کندانسور ، گرما به محیط خارجی منزل یا محل کار میراند، پروانه دوم که به قسمت جلوی موتور فن متصل است هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن به اواپراتور ، سرما را به محیط وارد میسازد.
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 36 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 43 |
کمانش جانبی
نمونه تیر لانهزنبوری، مطابق استاندارد ایران و با بودن ورق اضافی در جان و جوش تمام نفوذی تحت بار متمرکز در وسط دهانه، به روشنی نشان داده شده است که در مورد تیر لانهزنبوری در ناحیه برش ثابت ، در جان مقطع توپر تحت تاثیر لنگر خمشی بزرگتر، یعنی جان نزدیکتر به وسط دهانه، اتفاق میافتد. و با افزایش لنگر، مقاومت در مقابل کمانش جانبی - پیچشی جان کاهش مییابد. در مورد تیرهای کوتاه، ظرفیت باربری با وقوع کمانش جانبی - پیچشی تیر محدود میگردد. در مورد تیرهای بلندتر گرچه پلاستیسته گسترده به علت تشکیل مکانیسم کلی و ویرندلی مشاهده میگردد، معذلک به علت اثرات سختشدگی تنجشی به خصوص در حالت مکانیسم ویرندلی، ظرفیت نهائی تیر با بروز یکی از صورتهای کمانش کنترل میگردد و در صورتیکه تیر دارای تکیهگاههای جانبی کامل باشد، کمانش جانبی - پیچشی جان ظرفیت نهائی تیر را کنترل مینماید و در صورت عدم تامین تکیهگاههای جانبی کافی در تیرهای نسبتا بلند، کمانش جانبی - پیچشی کل تیر اتفاق میافتد. طبق توصیههای ارائه شده توسط مالک (1371) در ضمیمه الف مبحث دهم مقررات ملی ساختمان مبنی بر رعایت حداقل شعاع برش در گوشهء بازشوها به اندازهء rmin=0/07Ds (Ds ارتفاع تیر پایه) که قبلا از طریق تئوریک توسط مالک تعیین گردیده بود، در اینجا از طریق آزمایش به تایید رسید و مشخص گردید که وجود این قوس باعث جلوگیری از گسیختگی ناشی از شکست گوشههای بازشو، در اثر تمرکز تنش ، حتی پس از بروز پلاستیستهء گسترش و همچنین افزایش قابل ملاحظه مقاومت در مقابل کمانش موضعی جان در این محل میگردد. آزمایشات انجام شده روی تیرهای با ورق اضافی میانی، نشان داد که گرچه مقاومت در مقابل خمش اینگونه تیرها با افزایش ارتفاع، افزایش مییابد، معذلک در صورت عدم جلوگیری از بروز پدیده کمانش جانبی - پیچشی جان، ظرفیت نهائی تیر نسبت به تیر لانهزنبوری ساخته شده با همان مقطع و طول دهانه ولی بدون ورق میانی که دارای ارتفاع کمتری است ، به علت وقوع کمانش جانبی - پیچشی جان و متعاقبا گسیختگی در محل جوش ، کاهش مییابد و لذا در صورت لزوم افزایش مقاومت خمشی، ضرورت دارد به نحوی از وقوع کمانش جانبی - پیچشی جان با تامین تکیهگاه جانبی یا تقویت مناسب جان، جلوگیری میشود. همچنین مقایسه نتایج حاصله از این آزمایشها و نتایج روشهای موجود ارائه شده توسط دیگران نشاندهندهء عدم جوابگوئی روشهای موجود در پیشبینی بار کمانش جانبی - پیچشی جان این تیرها میباشد. با توجه به استفاده زیاد از تیر آهن لانه زنبوری ساخته شده از پروفیل "IPE180" در کشور، نتایج بدست آمده از آزمایشها، راهنمای مناسبی در زمینه مقاومت این پروفیل در مقابل کمانش جانبی - پیچشی جان برای طراحی این تیرها میباشد. در عین حال از طریق روش تفاضلهای محدود و روش انرژی و روشهای تقریبی بار الاستیک کمانش جانبی - پیچشی جان محاسبه گردیده است که مقدمات لازم را برای تحقیقات گستردهتر جهت تعیین ظرفیت نهائی باربری جان تیر لانهزنبوری در مقابل این اثر به دست میدهد. با توجه به نتایج تنجش سنجها مشخص گردیده است که کمانش جانبی - پیچشی جان تیراستاندارد ایران در حیطه الاستوپلاستیک رفتار مصالح و در ترکیب با اثرات سختشدگی تنجشی اتفاق میافتد. برای جلوگیری از کمانش جانبی - پیچشی جان در مقاطع بحرانی میتوان، در امتداد قطرهای فشاری تسمههائی به طول وجه گوه به سطح جان اتصال داد، یا تسمه را در قسمت لبه گوه طوری قرار داد که دو سمت جان تسمه به لبه گوه جوش میشود و یا از ورقهای پرکنندهء موضعی یا کلی سوراخ جان بهره گرفت .
تیرچه فلزی بدون شمع
برای انجام این کار ابتدا مروری بر وظایف و عملکرد کشها در ساختمانها انجام میدهیم . از عمده عملکرد کشها میتوان سه مورد زیر را نام برد :
۱. بکار گیری در هنگام نصب اسکلت برای شاقول کردن ستونها .
۲. بعنوان عضوی از دیافراگم سقف برای تحمل کشش در مقابل نیروهای زلزله .
۳. بعنوان تکیه گاه جانبی برای ستونها و نهایتاً تعریف کردن طول کمانش آنها .
برای حذف این عضو از سیستم سقف باید برای کلیه موارد فوق جایگزینی مناسب تعبیه نمود .
- در خصوص بند یک میتوان با استفاده از نصب اعضای موقت ، ستونها را شاقول نموده و پس ازانجام عملیات اجرای سقف اعضای فوق را در قسمتهای دیگر ساختمان استفاده نمود .
- در مـورد بنـد دو ، بـررسی کفایت مقطع دیـافراگم سقف یکبار بـدون حذف کشها و یکبار بـا حذف کشها و جـایگزینی بـال تحتانی تیرچه هـا در فواصـل ۷۵ cm نشان میدهد کـه ظرفیت بـاربری مقطع دیـافراگم بـا جایگزینی تیرچه های فلزی و جوش دادن آنها به پلها بیشتر از حالتی است که تنها کشها را در محاسبات منظور مینماییم ضمناً این نکته نیز قابل توجه میباشد که مقطع کشها هنگامی میتوانند بعنوان عضو کشش در دیافراگم عمل نمایند که طول جوش و تکیه گاه مناسب داشته باشند در صورتیکه دراین سقف بـا توجه به اینکه سطح مقطع بال تحتانی تیرچه ها محدود و تعداد آنها قابل توجه میباشد ، همیشه طول جوش تکیه گاه بـرای عملکرد بال تحتانی در کشش کفایت میکند .
فهرست
عنوان صفحه
کمانش جنوبی 1
تیرچه فلزی بدون شمع 3
سقف تیرچه فلزی بدون شمع چیست ؟ 6
سازه های فلزی 15
شاهتیرها 17
پلهای مرکب 18
مزایای ساختمان فلزی 25
معایب ساختمانهای فلزی 30
سقف کرومیتی 31
منابع
دسته بندی | عمومی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 32 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 83 |
کتاب به مجموعه ای از ورقه های کاغذ ، پوست آهو یا ماده ای همانند آن گفته میشود که در آن مطالبی نوشته شده باشد و با هم به نخ کشیده شده یا صحافی شده باشند و دراصل به معنی دوختن چرمی به چرم دیگر یا پیوند دادن برخی از حروف به برخی دیگر به وسیلة گفتن یا نوشتن است . بنابر آنچه در کتاب لغت و درتفسیر مجمع البیان آمده ، کتاب در اصل مصدر کتب یکتب است و به معنی پوستی را به پوستی دیگر پیوند دادن است مانند این که کسی پاره پوستی را به مشک آب پینه بدوزد ( کتب القربه ) یا لب های قاطری را با حلقه گرد آورد و به یکدیگر پیوسته گرداند ( کتب البغله ) و سپاهیان را هم که کتیبه گفته اند بواسطة آنست که به یکدیگر می پیوندند . راغب می گوید نوشته ها را هم که مکتوب می گویند برای این است که حروف و کلمات را به یکدیگر می چسبانند و از آن جمله می سازند چه روی صفحه ای نوشته شود و یا آن که ضمن گفتار باشد . بنابراین کلماتی را هم که بر زبان می آورند گاهی کتاب می گویند مانند این که گفتار خداوند را پیش از آن که نوشته شود کتاب گفته اند زیرا حروف و کلماتی را ب یکدیگر پیوند داده اند . نتیجة عزم و ارادة قطعی را هم که سر زدن کاری و یا پیش آمدی است و یا وجود شدن چیزی است کتاب گفته اند . فرمان دادن به کاری و واجب گردانیدن آن را هم کتاب گفته اند . ثابت و پابرجا گردانیدن علم و عقیده ای در قلب کسی را هم کتاب گفته اند و این آیة شریفه را می توان در این باره شاهد آورد که خداوند فرموده است : اولئک کتب فی قلوبهم الایمان ( مجادله ـ22)
در طول تاریخ ، کتاب به اشکال و انواع مختلف فراهم شده و دست و مرکب و قلم و نی درکتابت آن بکار رفته و درهر ورق آن سطوری مرکب از کلماتی مرتبط به هم و عبارات و مضامینی که مفهوم مشخصی را القاء می کند پیوند خورده است . شیوة چاپ وحروفچینی در قرن اخیر به کتاب صورتی نو و کسترشی جهانی بخشیده و تهیه و دسترسی به آنرا سهل و میسور گردانیده است و سیر آن همچون مراحل سنی انسان که شامل نوجوانی وجوانی میانسالی و پیری است مراحل علامت نگاری و مقاله نویسی و رساله نویسی را پست سر گذارده ، به صورت امروزین درآمده است .
کتاب مهمترین وسیلة انتقال حقیقت ها و سخنگوی پیشینیان و کارنامة فرهنگ و معرفت بشر و اسباب فزونی دانش و ادبیات و بیان کنندة تلخی ها و محرومیت ها و تلاش ها و کامیابی ها و پیروزی رفتگان و در مسائل علمی نشانة تسلسل تفکرات بوده ، قرن ها نقل و انتقال و گسترش دانش و هنر و نشر فرهنگ و تعمیم آموزش و پرورش و ایجاد نزدیکی ملت ها را از نقطه ای به نقطة دیگر ، عهده دار بوده است . کتاب و کتابخانه ، ضبط دانش اندیشمندان و تجربة صاحبنظران و نشر آن میان شیفتگان اندیشه های نو ، نقش اصلی و اساسی بارور کردن اذهان را به عهده داشته است .
کتاب موجب شده که گنجینه های فکری و آثار گذشتگان برای آیندگان باقی بماند و اندیشة نسل های مختلف به هم پیوند بخورد و منبع عظیمی ازعلم و معرفت ایجاد گردد . این منبع عظیم که به تدریج تکمیل می شود ازاسباب دگرگونی و تحول جوامع و ملل است .مثلاً در زمینة علوم ، پیشرفت تدریجی علم فیزیک و شیمی ، طرز زندگی جوامع انسانی را تغییر داده است . این پیشرفت ها که به ویژه در صنایع مشهود است از یک یا چند نفر یا یک نسل ساخته نبوده ولی چون کشفیات مختلف ،مکتوب و بایگانی شده و دست به دست گشته ، پیشرفت های مزبور ممکن شده است . لذا بدیهی است آنچه میراث های فرهنگ بشری و حوادث تاریخی را که عامل تحول است زنده نگه می دارد کتاب و قلم است و نیز آنچه ما از تاریخ گذشتگان می دانیم در اثرکتابت به دستمان رسیده و گرنه شاید جز وقایعی که برای پدر و پدر جد ما سینه به سینه روایت شده ، مطلب دیگری از تاریخ نمی دانستیم .
بررسی تاریخ و فرهنگ و آموزش و پرورش در سه دورة « پیش از اختراع خط » و « پس از اختراع خط و کاغذ و کتاب » و « اختراع چاپ » خلاصه می شود و کتاب در کنار آموزگار و برنامه و روش ، یکی از ارکان عمدة آموزش و پرورش به شمار رفته ، جامة تاریخی بسیار زیبا بر پیکر انسان است . دکارت ( فیلسوف نامدار فرانسه ) گوید : تمدن هر کشوری به اندازة عظمت و ارجمندی کتاب های آن کشور است و یک ملت به هیچ چیز آن اندازه نیاز ندارد که به داشتن کتاب های خوب و راستین ، چنان که پیامبران اولوالعزم با داشتن کتاب بر دیگر پیامبران برتری یافته اند .
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 145 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 7 |
کوتاه از ورقهای کامپوزیت آلومینیوم در نمای ساختمانها
لباس نقرهای ساختمان!
در این نوشتار ضمن معرفی گونهای خاص از محصولات آلومینیومی که در بازارهای ایران به خوبی مطرح شده است، به اختصار به برخی از کاربردها و مزایای آلومینیوم در نمای ساختمانها میپردازیم.
با ظهور مدرنیسم در معماری و شروع عصر مدرن و همزمان با روی کار آمدن معمارانی چون میس وندرو و معماران تحصیل کرده مدارسی مانند باوهاس و علاقه جهانیان به ایجاد بناهای بلند مرتبه و به طور کل، شروع ساخت و سازهای صنعتی در غرب بحث پیش ساختگی و استفاده از مصالح پیشرفته به یکی از مهمترین دغدغههای طراحان و مجریان و تولیدکنندگان بدل شد.
در این میان نگاههای معمارانه به سمت آلومینیوم و تولیدات اکسترود شده آلومینیوم سوق پیدا کرد؛ چرا که آلومینیوم به علت خصوصیت منحصر به فرد خود همچون سبکی، عایق بودن، انعطافپذیری، در دسترس بودن، ارزان بودن نسبی، باربر بودن و جلال خاص میتوانست تمام نیازهای مخاطبان خود را برآورده سازد.
همه چیز درباره پانل
قریب ده سال پیش شرکتهای تجاری که در حوزه مصالح ساختمانی نوین فعالیت میکردند یکی از زیر مجموعههای صنایع آلومینیومی را وارد ایران کردند که با نام «پانل» یا «پنل» مشهور شدند. نام کامل این محصول ورقهای کامپوزیت آلومینیوم است و در نماهای خارجی بنا، دیوارهای داخلی و فضای اداری، درهای عایق باد و توفان، قابهای پنجره، ساختمانهای تجاری سبک و ساختمانهای نمادین مورد استفاده قرار میگیرند.
«کامپوزیت» به معنای ترکیب شده است. پانلها از ترکیب چند لایه متریال مختلف به همراه پوشش آلومینیومی به دست آمدهاند و سرچشمه نام گذاری این ورقها از این جاست. دو صفحه آلومینیومی روکش شده، سطح هسته پلی اتیلنی آن را پوشاندهاند. چسباندن این سطوح به هسته، توسط فرآیندهای شیمیایی و مکانیکی صورت میگیرد به طوری که در مقابل ورقه ورقه شدن به شدت مقاومت میکند.
مصرفکنندگان این محصول بیشتر به دنبال رنگهای متنوع آن هستند به همین منظور در کارخانه از فرآیندهای مختلفی جهت تغییر در رنگ محصول استفاده میکنند. از جمله پوششهایی که معمولا برای تغییر در ورقهای آلومینیومی رویی استفاده میشود اندونیزه کردن، pvdf (پلی وینیلیدین فلوراید)، رنگ مایع و روکش پودری است.اندونیزه کردن یکی از اولین فرآیندهای روکش کردن آلومینیوم بود که از سال 1920 میلادی تاکنون استفاده می شود. شیوه کار این است که سطح آلومینیوم با موادی پوشیده میشد به طوری که عمر طولانی داشته باشد، محکمتر شود و با دوام و مقاوم در برابر خوردگی باشد. معمولا معماران و طراحان به سمت پانلهایی رفتهاند که بنا بر عمل اندونیزه کردن، عمل آوری شده باشند و این محصولات مورد استفاده بسیاری از ساختارهای آلومینیومی خوش نام در جهان مانند «sears tower» بوده و همچنان نیز مورد توجه است. با این که به تازگی تکنولوژیهای پیشرفته در اندونیزه کردن، پانلها را برای تولید طیف وسیع از رنگها امکانپذیر ساخته است و در جهان نیز ساختمانها با استفاده از همین محصول رنگهای گوناگونی در نمایشان ایجاد شده، اما در ایران تنها رنگ نقرهای است که کاربرد دارد و حتی خیلی از مجریان پروژههای ساختمانی نمیدانند که دامنه رنگ این محصولات بسیار گسترده و حتی قابلیت سفارشی بودن دارد. استفاده از این ورقها ناگهان در ساخت و ساز ایران با دو مفهوم همراه شد؛ اولین معنی در این جا بود که ساختمانی که با پانلهای آلومینیومی پوشش یافتهاند، بناهای مهم و مدرن هر شهر به حساب میآیند و مفهوم بعدی به جلال و عظمت بنا برمیگردد که نمای آلومینیوم بسیار در آن اهمیت داشت.
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 191 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 12 |
کاشی کاری
کاشیکارییکی از روشهای دلپذیر تزئین معماری در تمام سرزمینهای اسلامی است. تحول و توسعه کاشی ها از عناصر خارجی کوچک رنگی در نماهای آجری آغاز و به پوشش کامل بنا در آثار تاریخی قرون هشتم و نهم هجری انجامید. در سرزمینهای غرب جهان اسلام که بناها اساسا سنگی بود، کاشی های درخشان رنگارنگ بر روی دیوارهای سنگی خاکستری ساختمانهای قرن دهم و یازدهم ترکیه، تأثیری کاملا متفاوت اما همگون و پر احساس ایجاد می کردند.
جز مهم کاشی، لعاب است. لعاب سطحی شیشه مانند است که دو عملکرد دارد: تزیینی و کاربردی. کاشی های لعاب دار نه تنها باعث غنای سطح معماری مزین به کاشی می شوند بلکه به عنوان عایق دیوارهای ساختمان در برابر رطوبت و آب، عمل می کنند.
تا دو قرن پس از ظهور اسلام در منطقه بین النهرین شاهدی بر رواج صنعت کاشیکاری نداریم و تنها در این زمان یعنی اواسط قرن سوم هجری، هنر کاشیکاری احیا شده و رونقی مجدد یافت. در حفاری های شهر سامرا، پایتخت عباسیان، بین سالهای836 تا 883 میلادی بخشی از یک کاشی چهارگوش چندرنگ لعابدار که طرحی از یک پرنده را در بر داشته به دست آمده است. از جمله کاشی هایی که توسط سفالگران شهر سامرا تولید و به کشور تونس صادر می شد، می توان به تعداد صد و پنجاه کاشی چهارگوش چند رنگ و لعابدار اشاره کرد که هنوز در اطراف بالاترین قسمت محراب مسجد جامع قیروان قابل مشاهده اند. احتمالا بغداد، بصره و کوفه مراکز تولید محصولات سفالی در دوران عباسی بوده اند. صنعت سفالگری عراق در دهه پایانی قرن سوم هجری رو به افول گذاشت و تقلید از تولیدات وابسته به پایتخت در بخش های زیادی از امپراتوری اسلامی مانند راقه در سوریه شمالی و نیشابور در شرق ایران ادامه یافت. در همین دوران، یک مرکز مهم ساخت کاشی های لعابی در زمان خلفای فاطمی در فسطاط مصر تأسیس گردید.
نخستین نشانه های کاشیکاری بر سطوح معماری، به حدود سال 450 ه.ق باز می گردد که نمونه ای از آن بر مناره مسجد جامع دمشق به چشم می خورد. سطح این مناره با تزئینات هندسی و استفاده از تکنیک آجرکاری پوشش یافته، ولی محدوده کتیبه ای آن با استفاده از کاشیهای فیروزه ای لعابدار تزئین گردیده است.
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 124 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
طراحی گرافیک در واقع اصطلاحی است عام برای حرفه ای متشکل از طراحی حروف ،تصویرسازی ، عکاسی وچاپ به منظور ارائه اطلاعات یا آموزش . این اصطلاح را اولین بار ویلیام ادیسون دیگینزدر سال 1922 بکار برد . با این همه فقط پس از جنگ جهانی دوم بود که کاربرد آن رایج شد .
ارتباط بصری در مفهوم آن تاریخ طولانی مدتی دارد. زمانی که انسان اولیه برای یافتن غذا به شکار می رفت وجای پای حیوانی را بر روی گل می دید ، در واقع نوعی نشانه بصری را مشاهده می کرد .اثر گرافیکی میتواند نشانه باشد ، مانند حروف الفبا؛ با یک نظام نشانه ای دیگر را شکل دهد؛ مانند علائم جاده ای . علائم گرافیکی در کنار هم تشکیل تصویر می دهد . طراحی گرافیک در یک معنا حرفه انتخاب یا ساخت علائم وآرایش آنها بر یک سطح برای انتقال یک ایده است. گرافیک هنری است که ترسیم کردن ونگاشتن عناصر اصلی آن را تشکیل می دهند.
طراحی گرافیک به مثابه یک تخصص فقط از اواسط سده20 مطرح شد. تا آن هنگام شرکت ها ومؤسسات تبلیغاتی توسط هنرمندان تجاری اداره می شد این متخصصین عبارت بودند از : صفحه بند ؛حروفچین که عنوان ومتنرا با تمام جزییات طرح ریزی میکرد؛تصویرگران که هر نوع آثار ترسیمی از نمودارهای فنی تا اسکیسهای مد را تهیه می کردند؛ هنرمندان طراح حروف،روتوش کاران ودیگرانی که طرح های نهایی را برای تکثیر آماده می کردند. امروزه طراح گرافیک با مؤسسات وآتلیه ها همکاری دارند. آنها نه تنها تبلیغات و آگهی ها ،بلکه مجلات وروزنامه ها یی را که این آگهی ها در آن چاپ می شوند ،طراحی می کنند تا اواخر سده ی 19 آثار گرافیکی ، به صورت سیاه و سفید بر کاغذ چاپ می شد . طی چندین سده ، کارکرد های اصلی گرافیک اندک تغییری یافته است و هر طرح ممکن است به چند روش مورد استفاده قرار گیرد .
نخستین کارکرد طراحی گرافیک معرفی یا شناسایی است گفتن این که یک چیز چیست ؟ یا متعلق به کجاست ؟ مانند علائم ساختمانی ، تابلو ، برچسب روی بسته بندی ها و ... .
کارکرد دوم که در اصطلاح حرفه ای (( طراحی اطّلاعات )) شناخته می شود ، در زمینه ی اطلاع رسانی و آموزش است و رابطه ی یک چیز را با یک چیز دیگر از نظر جهت ، موقعیت و مقیاس ، مشخص می سازد . مانند نقشه و نمودار .
کارکرد سوم که متمایزتر از این دو کارکرد است یعنی نمایش و تبلیغ ( پوستر و آگهی ) که به قصد جلب توجّه مخاطب و ماندگار کردن پیام است .
در قرن بیستم تبلیغات و چاپ تجاری ، به هنر گرافیک یورش می برد اما آثار چاپی هنری که به وسیله ی ماشین های دستی و به روش های کمابیش سنتی انجام می گیرد ، به زندگی خود ادامه می دهد . هنرمندان تجسمی به ابداعات طرح و حروف می پردازند . لیتو گرافی، حکاکی روی چوب و لینو لئوم ، تیزاب کاری ، سیلک اسکرین و سریگرافی و چاپ های مخلوط ، همه امکاناتی هستند که نقّاشان به کار می برند .
طی دهه ی 1960 ، طراحی گرافیک به عنوان شیوه ای برای حل مشکلات ارتباطی و اطلاع رسانی مطرح شد و به همین ترتیب در رسانه های همگانی نیز به عنوان مد مطرح شد . چیزی که با سلیقه ی به روز بودن و حتی پیشرفت ، مرتبط بود . اما تغییر در سبک آن حاصل
آشنایی با رشته های هنری(گرافیک) 3
چندمین عامل مؤثر ، مانند پیشرفت های فناوری در حوزه ی رسانه و نیز تحولات رایج در جامعه بود .
و از آنجایی که تنها هنر ، بصری نبود و کلام نیز در آن نقش مؤثری داشت ، می توانست مورد توجه کارشناسان و صاحب نظرانی که نسبت به اهمیت اجتماعی ارتباطات ، آگاه شده بودند ، قرار بگیرد .
طراحی گرافیک ، طی دهه ی 1960 علاوه بر حوزه هایی که پیش از آن ، در اختیار سنّت های صنعتگری بود ، مانند طراحی روزنامه ، به رسانه ی جدید تلویزیون و ویدئو هم گسترش یافت . نقش طراحی گرافیک در خدمات عمومی و تبلیغات فرهنگی نیز افزایش پیدا کرد .
در دهه ی 1970 ، طراحی گرافیک به بخشی از تجارت پول بدل شد و عمدتاَ از آن برای ارائه ی نوعی هویت بصری قابل تشخیص برای شرکت ها بهره برداری شد . تمام سازمان ها و مؤسّسات ، هرچند کوچک ، ضرورت استفاده از یک نوع نماد یا نشانه را حس کردند . به تدریج طراحان ، جهت بازاریابی محصولات و خدمات و خلق تصاویر که بتواند یک محصول یا شرکت را مشخص سازد ، به کار فرا خوانده شدند . با ظهور رایانه های شخصی، طراح ، تقریباَ کنترل کاملی بر تمامی مراحل پیش از چاپ پیدا کرد .
طراحی گرافیک ، در برگیرنده ی نوعی زبان است با دستور نامعین و با الفبایی پیوسته در حال گسترش ، ما تنها زمانی یک اثر گرافیکی را به درستی درک می کنیم که بتوانیم زبان آن را بفهمیم .
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 67 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
نگاهی تازه به دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی با گستره ای وسیع که هر روز حوضه هایی جدید به آن افزوده میشود در واقع رشته ایست بسیار جامع که اطلاعات زیادی را در شاخه های مختلف میطلبد هنر یکی از اصول دکوراسیون میباشد که برای آراستن یک محیط به آن نیاز داریم با اینحال هنر با تمام وسعت خود تنها بخشی از نیازهای یک پروژه دکوراسیون را پاسخگوست .
شایید برای یک طرح زیبا از دکوراسیون بایست روانشناسی نیز بدانیم . باید بدانیم ه تنها زمانی زیبایی اشیاء به نهایت خود نشان داده میشود و در محیط درک میشود که هر چیز در جای خود قرار گیرد . به طور مثال یک رنگ در محیطی زیبا دیده میشود و در محیطی دیگر ناخوشایند میشود و این حس خوب یا بد نه به ذات رنگ که به قرار گیری و همخوانی با محیط پیرامونش وابسته است . گاهی سیاه زیباترین رنگ است و گاهی سفید زشت ترین رنگ محیط میشود. طراحی داخلی Interior Design که به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده، بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظور انجام فعالیت های روزمره یعنی زندگی و کار است. بخش اعظم عمر ما در فضاهای داخلی بناها سپری می شود. این فضاها محیطی را ایجاد می کنند که پاسخگوی نیازهای اساسی ما نظیر نیاز به سرپناه بوده و بسیاری از فعالیت های ما در آن صورت می گیرد. همچنین آنچه به یک بنا روح می بخشد، فضای داخلی آن است. بنابراین می توان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تاثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیت های ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تاثیر قرار می دهد. بر این اساس، هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت سازی زندگی در آن است. فضای معماری بدون طراحی داخلی یا اصلا قابل استفاده نیست یا در صورت قابل استفاده بودن، کارآیی لازم و بهینه را نخواهد داشت.
همه انسانها در اعماق درون خود خواستار آرامشند. این امر، برای هر فرد، اگر نه در هیچ جای دیگر، حداقل در خانه باید محقق شود. در خانه است که میتوان انرژیهای از دسترفته طی روز را جایگزین کرد. دور هم جمع شدن اعضای خانواده، گپ زدن و چیزهای ساده اینچنینی به ما انسانها کمک میکنند تا خستگیهای روزانه را در جایی بیرون از خانه جا گذاشته و برای فردا آماده شویم. فضای داخلی خانه میتواند منبع تمامنشدنی نشاط و آرامش باشد به شرطی که بعضی از جزئیات ظریف که بسیار موثر هم هستند رعایت کنیم. گاهی توجه به نکتههای کوچک، نتایج بزرگی به دنبال دارد.
امروزه اهمیت طراحی مناسب فضای داخلی منزل و محیط کار و تاثیر آن در افزایش بهره وری و ایجاد حس آرامش امریست انکار ناپذیر. هرچند استفاده از میلگرد و رابیتس و متعاقب آن گچ یا سیمان سالهاست در کشور ما رواج دارد اما در طول این مدت نحوه طراحی داخلی بویژه طراحی دکوراسیون سقف دستخوش تغییرات زیادی شده است. سابق بر این طرحها همگی یک چهارچوب خاصی داشتند,استفاده از اشکال منظم,چند ضلعی منظم,دایره یا بیضی ویا تلفیقی از این اشکال بسیار متداول بود اما امروزه طراحان داخلی سعی دارند کمتر از قرینه سازی استفاده نمایند و یا به بیان بهتر سبکهای کلاسیک رفته رفته جای خود را به سبکهای مدرن داده اند.
طراحی داخلی مجموعه دانش " فن و هنری است که با عناصر متعلقه و مرتبطش از قبیل فرم رنگ بافت و .... سعی در بهینه سازی فضاها و دست یابی به کارائی و کار کرد مناسب در کنار زیبائی " معانی و معناها میباشد.طراحی داخلی با ایجاد مجموعه ای از بایدها و نبایدها "کثرت ها و کاستی ها "و قرار دادن فرم در برابر فرم و فضا " طبیعت در برابر هندسه ( معماری ارگانیک ) " داخل در برابر خارج و همچنین قدرت و منطق مردانه از یک سو و احساسات زنانه ازسوی دیگر (که در اوج را وجود به تفاهم رسیده اند )می کوشد ارتباط معنائی و فرمال مفهوم بخشد .در واقع طراحی داخلی به وسیله این ترکیب می خواهد به اهداف مورده نظر خود در طراحی فضا دست یابد در طراحی داخلی با ایجاد ضرب و اهنگ در هندسه می توان احساسات حرکتهای عمودی و افقی ایجاد کرد. ما در معماری با فرکانس های نوری که طول و عرض و ارتفاع را تعریف می کنند، سروکار داریم و موقعی که این سه به موجزترین شکل واقع شود، شما احساس زیبایی می کنید مجموعه ای از اشکال هندسی، که به صورت مجرد و بی هیچ واسطه ای در فضایی دو بعدی تعین یافته اند. تناسبات، ابعاد، غلظت، تونالیته رنگ های استفاده شده و تحریکات حسی موجود در هر اثر ، بیانگر هماهنگی دقیق در اجزاء است.
انسان به واسطه گرافیک محیطی در کنار طراحی داخلی با محیط پیرامون خود سخن می گوید ، و با دیگران ارتباط برقرار می کند. طراحی داخلی در ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین برای افراد جامعه نقش موثردارد
محیط مناسب یعنی فضایی که بشر در آن بتواند فارغ از فشارهای ناخواسته روانی رشد کرده و شکوفا شود و این از خواسته های عقلانی و منطقی هر جامعه است. گرافیک " محیط زیبایی بصری و نظم و هماهنگی مطلوب فضا است.
مقصود از تمام طرح های گرافیکی برای محیط داخلی و خارجی ایجاد فضایی برای زندگی پر نشاط و سالم و قانع کننده است مشخص کردن یک مکان از مکانی دیگر ، زیبا سازی ، نظم و انسجام بخشیدن به فضای و گسترش حیطه فعالیت طراحی داخلی، از اهداف گرافیک محیطی به شمار می رود.
رنگها حس درونی دکوراسیون
رنگ چیست؟
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 65 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 6 |
معرفی ساختمان
ساختمان مورد طراحی در این پروژه، ساختمانی با کاربری کافیشاپ با زیربنایی به وسعت 82 متر مربع میباشد.
ویژگیهای اصلی ساختمان در جدول زیرآورده شده است:
ویژگیهای اصلی ساختمان کافیشاپ شهر سمنان |
|
مشخصه |
کمیت |
موقعیت جغرافیایی |
استان سمنان، شهر سمنان |
اقلیم |
بیابانی و نیمهبیابانی |
سال ساخت |
1386 |
کاربری |
کافیشاپ |
زیربنای ساختمان |
82 مترمربع |
کل انرژی مصرفی ساختمان (kWh/m2) |
232/7 |
میزان انرژی مصرفی سالانه جهت گرمایش و آبگرم مصرفی ساختمان ( kWh/m2) |
207/7 |
میزان انرژی مصرفی سالانه جهت سرمایش(kWh/m2) |
2/5 |
ماههای گرم سال |
5 ماه- اردیبهشت تا شهریور |
ماههای سرد سال |
5 ماه- آبان تا اسفند |
نوع سوخت جهت گرمایش |
گاز طبیعی |
نوع انرژی جهت سرمایش |
برق |
نوع سیستم گرمایش |
پکیج به ظرفیت حرارتی معادل kcal/hr 20،000 |
نوع سیستم سرمایش |
کولر آبی با ظرفیت هوادهی معادل cfm 6500 |
نوع سیستم آب گرم مصرفی |
آب گرمکن خورشیدی با حجم کلکتور 250 – 200 لیتر |
شناخت ویژگی های جغرافیایی
استان سمنان با 95815 کیلومتر مربع وسعت، 8/5درصد مساحت کل کشور است. که از نظر مساحت ششمین استان کشور است. این استان به خاطر موقعیت جغرافیایی، دارای اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی و خشک است و به دلیل محدودیتهای آب و خاک، از موقعیت کشاورزی مطلوبی برخوردار نیست. استان سمنان در حال حاضر دارای 4 شهرستان، 14 شهر، 10 بخش، 28 دهستان است که شهرستانهای آن عبارتند از: سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار. مساحت مرکز استان یعنی شهرستان سمنان 22120 کیلومتر مربع بوده و دارای 3 بخش , 5 دهستان و 4 شهر میباشد. محدوده کنونی استان سمنان بخشی از ایالات "ورن" یکی از ایالات 16 گانه دوران باستان (اوستائی) بوده است.
شرایط آب و هوایی شهر سمنان در جدول زیر گردآوری شده است: