دسته بندی | تربیت بدنی |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 35 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 16 |
پاورپوینت تجزیه و تحلیل بیومکانیکی دوی سرعت و ضربه آبشار والیبال در 16اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
تجزیه و تحلیل بیومکانیکی دوی سرعت
انواع استارت در دوی سرعت
استارت کوتاه: در این نوع استارت دو بلوکه از یکدیگر فاصله کمی دارند(30 سانتی متر). مزایای بیو مکانیکی استارت کوتاه: مرکز ثقل بالاتر قرار گرفته، در نتیجه فرد تعادل کمتری داشته و سریع از جای خود بلند شده و اولین گام را با سرعت بیشتری برمی دارد.
معایب بیومکانیکی استارت کوتاه: چون پاهای دونده زمان نسبتاً کوتاهی با بلوکه ها در تماس است، ضربه کمتری بر بلوکه ها وارد می نمایند، در نتیجه سرعت دونده به هنگام ترک بلوکه محدود می شود.
استارت متوسط: در این نوع استارت دو بلوکه از یکدیگر 40 سانتی متر فاصله دارند.
ویژگی استارت متوسط: دونده مدت زمان بیشتری بر بلوکه ها نیرو وارد می نماید و باسرعت بیشتر از بلوکه ها جدا می شود. وزن بدن روی دست ها و پاها تقسیم شده و بیشتر بر روی دست ها می باشد.
استارت بلند: در این نوع استارت دو بلوکه از یکدیگر 50 سانتی متر فاصله دارند. ویژگی استارت بلند: دونده مدت زمان بیشتری بر بلوکه ها نیرو وارد می نماید و باسرعت بیشتر از بلوکه ها جدا می شود. مرکز ثقل به زمین نزدیک شده وسطح اتکا افزایش می یابد در نتیجه جا به جایی کند تر صورت می گیرد.
شروع دوی سرعت با تنه خم
شروع دوی سرعت با تنه خم و گام های متوالی زیاد، باعث غلبه بر لختی بدن شده و اندازه حرکت زیادی به دونده می دهد. تمایل بدن مستقیماً نتیجه شتاب دونده است.
عوامل موثر در سرعت دویدن
در دوهای سرعت شتاب مثبت و منفی وجود دارد. فرضاً در دو 100 متر معمولاً تا50 متر اول مسیر، شتاب مثبت است (در این مسافت سرعت گام برداری به حداکثر میزان خود می رسد)، و بعد از آن شتاب منفی شروع می شود. در این زمان باید طول گام افزایش یابد.
دسته بندی | تربیت بدنی |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 304 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 44 |
پاورپوینت سازماندهی رویدادهای ورزشی در 44اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
تعریف سازماندهی
وظیفه اصلی مدیریت
از نظر زمانی پس از برنامه ریزی
تقسیم هدف کلی و ماموریت رویداد در قالب هدف های جزئی تر و وظایف واحدهای تشکیلاتی
تعیین وظایف و اختیارات و مسئولیت های واحد ها و پست ها
نحوه هماهنگی و ارتباط بین آن ها
نمودار سازمانی
عنوان شغلی هر مدیر یا عنوان هر واحد مشخص می شود.
بیانگر آنست که چه واحدهایی در یک رویداد ورزشی وجود دارد.
بیانگر آنست که در یک رویداد چه کسی مسئول چه کسی است.
خط فرماندهی را مشخص می کند.
هر فرد از جایگاه خویش در برگزاری رویداد آگاه می شود.
بیانگر آنست که در برگزاری یک رویداد چه کسی به چه کسی گزارش می دهد .
سازمان برمبنای وظیفه
واحد ها بر حسب وظیفه تقسیم می شود.
وظایف کلی به وظایف جزیی تقسیم می شود.
وظایف را تا کجا می توان به وظایف جزیی تر تقسیم نمود؟
وظایف نمی باید فقیر و بی معنی شوند.
تعداد پست ها و اطلاع از استاندارد انجام کار باید مشخص باشد.
برای ایجاد ارتباط و هماهنگی بین اجزا نیاز به سرپرستی می باشد.
واحد های صف و ستاد nبه هر میزان وظایف پیچیده باشد بر تعداد واحد ها اضافه می گردد.
وظایف تخصصی را می توان با الگوی مشابه تقسیم بندی نمود .
تقسیم وظایف کار را با ارزیابی مشاغل و طبقه بندی آنها می توان تسهیل کرد.
مزایا و محدودیتهای سازمان بر مبنای وظیفه
ایجاد حوزه های قوی تخصصی ( مزیت)
ارتقاء تخصص از طریق کار های ثابت ( مزیت)
با تغییرات نمی تواند خود را تغییر دهد ( محدودیت )
همکاری بین واحد ها ضعیف است ( محدودیت )
دشواری ارزیابی و مسئولیت های بین واحد ها ( محدودیت )
سازمان بر مبنای نوع تولید
واحد ها بر اساس تولیدات تقسیم می شوند.
مسئولیتها روشن و مشخص است ( مزیت).
سهولت در ارزیابی عملکرد (مزیت).
همکاری بین واحد ها بیشتر است(مزیت).
پراکندگی در تخصص( محدودیت).
دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 149 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 25 |
پاورپوینت توربین بادی وبررسی انواع ژنراتور در 25اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
مقدمه
توربین های بادی مولد برق اولیه که برای مناطق روستایی طراحی شده بود بطور مستقیم به ژنراتور متصل می شدند. یعنی دور ژنراتور همان دور توربین بود. اما در...
•هدف سمینار
سعی بر این است که ضمن بررسی انواع ژنراتورهای موجود به بررسی مزایا و معایب هر یک از انواع ژنراتورها پرداخته شود
و در نهایت مولدی مناسب، جهت نیروگاههای بادی پیشنهاد گردد.
انواع ژنراتورها در توربین های بادی
مولد جریان مستقیم
مولد جریان متناوب ( ژنراتور سنکرون یا القایی)
ژنراتور DC و مزایا و معایب
الف: مزایا
1-اتصال مستقیم
2 -کنترل ساده سطح ولتاژ خروجی
روشهای کنترل سطح ولتاژ خروجی ژنراتور
dc
1- با تغییر دور که در نیروگاه بادی دور متغیر, باعث تغییر سطح ولتاژ ژنراتور DC می گردد. این تغییرات معمولاً شدت زیادی داشته و بیشتر عامل مزاحمی به حساب می آید.
2- با تغییر جریان تحریک (توسط مقاومت تنظیم با دستگاه برشگر یا Chopper در یک مدار تحریک)
3- با بریدن موج خروجی ولتاژ توسط برشگر یا Chopper در مدار قدرت و خروجی
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 2804 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
پاورپوینت تحلیل سیستم مدیریت امور بازرسی گاز اتحادیه گازرسانان مشهد در 18 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
پیش گفتار
•بررسی فعالیتهای اتحادیه گازرسانان
•اهمیت مدیریت امور بازرسی گاز اتحادیه گازرسانان
•چگونگی فعالیت مدیریت امور بازرسی گاز این اتحادیه
•رقبای مدیریت امور بازرسی گاز اتحادیه گازرسانان
اشکالات سیستم
•در سیستم فعلی زمان اجرای بازرسی پرونده یک گازرسان تا زمان دریافت تایید نهایی مشخص نمیباشد (از یک هفته تا یک ماه به طول می انجامد). • •در سیستم فعلی گازرسانانی که فاقد صلاحیت فعالیت در این صنف هستند (فاقد پروانه کسب از اتحادیه گازرسانان) نیز می توانند تشکیل پرونده دهند. • •امکان تقلب در پرداخت هزینه بازرسی وجود دارد به طوری که از نسخه رونوشت فیش بانکی پرداختی سو استفاده شود . • •در سیستم فعلی احتمال تکرار در اختصاص شماره به پرونده ها وجود دارد . • •در سیستم فعلی اگر گازرسان شماره پرونده اش را (قبض تحویلی) گم کند پیدا کردن این پرونده از بین صدها پرونده زمانبر است . • •عدم اشرافیت به موضوع ریالی توسط واحد حسابداری و همچنین عدم داشتن آمار پذیرش روزانه برای گزارش به رییس سازمان .
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 164 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 49 |
پاورپوینت بررسی حقوق اسلامی در 49 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
فصل اول : انسان و حقوق
انسان و جامعه
انسان موجودی اجتماعی است. احساس نیاز به زندگی جمعی نه فقط از جنبه غریزی- همانند سایر حیوانات جمعی زیست- مورد توجه قرار می گیرد بلکه عوامل دیگری نیز در این زمینه موثرند که می توان آنها را این گونه فهرست نمود:
1- گرایش به بهرمندی هر چه بیشتر از مواهب طبیعت.
2- محدودیت منابع و امکانات در طبیعت.
3- محدودیت توان انسان با وجود برخورداری از امتیاز انحصاری اندیشه و تعقل.
4- آسیب پذیری در برابر انبوه مشکلات زندگی؛
5- ضرورت به فعلیت رساندن استعدادهایی که جز در سایه زندگی اجتماعی امکان پذیر نمی باشد.
این عوامل سبب می گردد که برخورداری انسان از رفاه مادی و رشد معنوی و توسعه فراگیر و ورود به زندگی جمعی جز با تشریک مساعی دیگران امکان پذیر نباشد. جامعه با گردهمایی افراد و گروه ها و برقراری ارتباط میان آنان بوجود می آید. بسته به میزان حضور افراد و نوع رابطه حاکم میان آنها شکل گیری جامعه متفاوت خواهد بود.
الف) خانواده
خانواده کوچک ترین واحد اجتماعی است. کانون بروز و ظهور عواطف و اولین سنگ بنای تشکیل جامعه می باشد. بنایی است که محبوب تر از آن در اسلام پی ریزی نگشته است و پی ریزی غریزی آن، همراه با انگیزه های الهی و تدبیر و همبستگی اعضای آن، قوام و دوام آن را پی خواهد داشت. با تشکیل خانواده، هر عضو این جامعه کوچک در صورتی که به درستی ایفاگر نقش خویش باشد، روابط خانوادگی را از انسجام، استحکام و صمیمیت برخوردار می سازد و در نوع رفتار اعضا در بیرون از خانواده نیز تاثیر مفید خواهد گذاشت.
ب) جامعه
نیاز انسان به امنیت، رفاه و تامین معیشت، تعلیم و تربیت، عدالت و به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه او را به برقراری تماس با همنوعان خود و تشکیل اجتماعات مختلف و فعالیتهای گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی وادار می کند. در روابط اجتماعی هر کس با توجه به توانایی، استعداد، ذوق و سلیقه و تخصس خود در جایگاهی قرار می گیرد و سهمی را در به حرکت در آوردن چرخ اجتماعی به خود اختصاص می دهد.
از آنجا که در جوامع پیچیده امروزی، شبکه گسترده ای از روابط اجتماعی میان افراد جامعه وجود دارد ساماندهی اجتماع و قرار گرفتن آن در یک مسیر معقول به گونه ای که در بردارنده تامین منافع مردم و دسترسی آنان به اهداف مورد نظرشان باشد نیازمند دو عنصر « قانون» و « قدرت» است. این دو عنصر در گذشته نیز در میان قبایل، اقوام و جوامع بسیط و غیر صنعتی وجود داشته است، اما آنچه ما امروز مشاهده می کنیم شکل خاصی از قدرت و « قانون» است که در جوامع سیاسی اداره امور را در دست دارد. این قدرت به نحوی خاص شکل می گیرد، به جریان می افتد، به وضع قانون می پردازد و ارداده خود را بر همه اعضای جامعه تحمیل می کند.
نظام سیاسی
نهادینه شدن عناصر « قدرت» و « قانون» نیازمند وجود « نظام های سیاسی» در جوامع سیاسی مختلف می باشد.
جامعه سیاسی، جامعه ای است با مشخصات زیر: 1- فراگیری و کلیت
در جوامع خرد و غیر سیاسی نظیر جامعه پزشکان یا ورزشکاران یک فعالیت خاص مورد توجه قرار می گیرد؛ در حالی که «جامعه سیاسی» در برگیرنده کل فعالیتهای انسانها است. این شمول و فراگیری در هیچ جامعه دیگری وجود ندارد.
دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 1854 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 93 |
پاورپوینت دوره آموزشی حفاظت کاتدی در 93 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
دوره آموزشی :
حفاظت کاتدی
سر فصل مطالب
تعریف خوردگی
روشهای جلوگیری از خوردگی
حفاظت کاتدی
انواع روشهای حفاظت کاتدی
خوردگی چیست ؟
تخریب یا فاسد شدن یک ماده در اثر واکنش با
محیطی که در آن قرار دارد را خوردگی می نامند
خسارات ناشی از خوردگی
در حدود 5- 4% تولید ناخالص ملی
آمار خسارت ناشی از خوردگی
آمریکا:
سال 1994: 300 میلیارد دلار
سال 2000: 400 میلیارد دلار
§آلمان:
سال 1994: 117 میلیارد مارک
§ایران:
سال 1375: 900 میلیارد تومان
سال 1376: 1250 میلیارد تومان
علت ا صلی خوردگی لوله های زیر زمینی چیست؟
علل اصلی خوردگی لوله های زیر زمینی فعل و انفعالات الکتروشیمیایی می باشد که بین آند و کاتد صورت میگیرد
مهندسی خوردگی :
کاربرد دانش و فن یا هنر جلوگیری یا کنترل خسارات ناشی از خوردگی به روش اقتصادی و مطمئن میباشد
خوردگی گالوانیکی ( Galvanic Corrosion ) :
وقتی دو فلز غیر همجنس در یک محیط به هم کوپل شوند.
یک ولتاژ استاندارد انتخاب می کنیم و سپس ولتاژ را برای هر فلز می خوانیم.
پتانسیل فلز، تمایل آن را به خوردگی نشان می دهد.
مثال: Zn , Fe ( or Cu ) –اگر دو فلز که هر دو خورده می شوند در یک محیط به هم وصل شوند، فلزی که در جدول پتانسیل پائین تر است ( آند ) خورده می شود که فلزی که بالاتر ( کاتد ) سالم می ماند.
اختلاف پتانسیل در این نوع خوردگی، عامل اصلی است و هر چه پتانسیل دو فلز بیشتر باشد، خوردگی بیشتر خواهد بود.
در خوردگی گالوانیکی فلز آند خورده می شود و فلز کاتد در واکنش شرکت نمی کند ( نقش یک سطح که روی آن رسوب می نشیند یا آزاد می شود. ).
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 184 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 25 |
پاورپوینت بررسی خلاقیت و نوآوری در مدیریت در 25اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
مقدمه
امروزه جامعه نیازمند آموزش مهارتهایی است که با کمک آن بتواند همگام با توسعه علم وفناوری به پیش برود،هدف باید پرورش انسانهایی باشد که بتوانند با مغزیی خلاق با مشکلات روبرو شده و به حل آنها بپردازند. به گونه ای که انسانها بتوانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با بهرهگیری از دانش جمعی و تولید افکار نو مشکلات را از میان بردارند و به سوی یک جامعه سعادتمند قدم بردارند.
خلاقیت دارای سه مؤلفه است:
تخصص ، تفکر خلاق و انگیزش که می تواند درونی و بیرونی باشد.
خلاقیت
خلاقیت یعنی تلاش برای ایجاد یک تغییر هدفدار در توان اجتماعی یا اقتصادی سازمان
خلاقیت بکارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است
خلاقیت یعنی توانایی پرورش یا به وجود آوردن یک انگاره یا اندیشه جدید (در بحث مدیریت نظیر به وجود آوردن یک محصول جدید است)
خلاقیت عبارت است از طی کردن راهی تازه یا پیمودن یک راه طی شده قبلی به طرزی نوین
خلاقیت از دیدگاه سازمانی
ارائه ی فکر و طرح نوین برای بهبود و ارتقاء کمیت یا کیفیت فعالیتهای سازمان؛ مثلاً افزایش بهرهوری، افزایش تولیدات یا خدمات، کاهش هزینهها، تولیدات یا خدمات از روش بهتر، تولیدات یا خدمات جدید و غیره.
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 247 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 58 |
پاورپوینت بررسی و تحلیل بهره وری در 58 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
تحلیل؟
•تجزیه
•موشکافی
•تفکیک یک کل به اجزاء آن
•بررسی یک کل، اجزاء آن و ارتباط میان اجزاء
•شناخت و تفکیک ترکیبات
•بررسی موشکافانه اجزاء و ساختار
•فرایند تفکیک به اجزاء تشکیل دهنده
•آزمون یک عبارت ریاضی، با در نظر گرفتن نتایج و بررسی اعتبار آن
نتایج تحلیل
•دانش نسبت به وضعیت
•دانش نسبت به روابط حاکم
تحلیل بهره وری ؟
تحلیل بهره وری = تحلیل سیستم در ارتباط با بهره وری
3بررسی تغییرات بهره وری و علل آن 3بررسی تغییرات سیستم تولیدی بر اثر تغییر
بهره وری و سازوکارهای آن
کلیدهای موفقیت در تحلیل بهره وری
•تعریف صحیح و شفاف از بهره وری
•تشخیص علت و جایگاه تحلیل بهره وری
علل تحلیل بهره وری
•تدوین اهداف
•استفاده مناسب از منابع
•تشخیص فرصتها و مخاطرات
•ممیزی کارکرد مدیران
•ارزیابی استراتژیها ، سیاستها و عملیات
•بهبود الگوی تخصیص منابع
•پرداخت دستمزد براساس عملکرد
•عارضه یابی بهرهوری
برخی از روشهای معمول تحلیل شاخصهای بهره وری
1 - مقایسه
2- تحلیل روند
3 - تجزیه شاخص به عناصر
مقایسه با دیگران
•از آنجا که شاخصهای بهرهوری اعدادی نسبی هستند درک موقعیت آنها (فهم بالا یا پایین بودن آنها) نیازمند وجود مبنای مقایسه است. افراد مشابه و شرکتهای رقیب یا فعال در حوزههای مشابه نمونههایی از مبناهای مقایسه محسوب میگردند. معمولا مقایسه در سطح فردی برای ارزیابی کارکنان در سیستمهای ارزیابی و پاداش مبتنی بر بهرهوری، در سطح شرکتی برای مقایسات بین شرکتی (Interfirm Comparison)، تعیین موقعیت نسبی و تحلیلهای رقابتی و در سطح ملی برای تعیین جایگاه رقابتی کشور استفاده میگردد
•بطور کلی مهمترین نتایج محتمل مترتب بر مقایسه را میتوان به قرار زیر برشمرد:
•شناسایی جایگاه از نظر عملکردی
•شناخت نقاط قوت و ضعف
•بهبود تعیین اهداف و نظارت بر آنها
•ایجاد پایه ای برای تصمیمات عملیاتی و استراتژیک بهتر • توسعه دانش در مورد ماهیت و وضعیت فعالیت
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 655 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
پاورپوینت بررسی اصول و مفاهیم مدیریت پروژه در 24اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
چرا به مدیریت پروژه نیازمندیم ؟
مدیریت تغییر ( سیر تاریخی )
- دیوان سالاری اداری
- 1960 : تولید انبوه در کارخانجات
- 1970 : توجه به کیفیت
- 1980 : ایجاد تنوع و نوآوری
-- دهه اخیر : درخواست محصولات و خدمات یا کیفیت و -ویژگی های انحصاری
کلیدی
1- پیچیدگی
2- اندازه وسعت برنامه ها
3- شتاب تغییرات
آثار و نشانه های مدیریت ضعیف پروژه ها :
- تاخیر از برنامه های زمانی تعهد شده یا پیش بینی شده
- فزون شهد هزینه های اجرایی واقعی از بودجه پیش بینی شده آن
-دوباره کاریها و استفاده نادرست از کارشناسان واحدهای اداری -سهیم در اجرای پروژه
- پرداخت جرایم ناشی از عدم خاتمه پروژه در تاریخ تعیین شده
تعریف پروژه و انواع آن :
-پروژه فرآیندی کلیات که از مجموعه ای از فعالیـت هـای همـاهنگ -و تحت کنترل، که دارای تاریخ های شروع و پایان تقریبا مشخصی -هستند تشکیل یافته است به طوری که موظف به دستیابی به هدفی -منطبق با نیازمندی های خاص ، مشتمل بر محـدودیـت هـای زمانی -هزینه ای و متابعی هستند .
-پروژه تلاشی موقــت بــرای ایجــاد محــصولات ، خدمات و نتایج -مشخص و بی همتا
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 712 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 28 |
پاورپوینت بررسی مراحل تجهیز کارگاه (مراحل آماده سازی کارگاه) در 28 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
تجهیز کارگاه از فعالیتهایی است که پیش از شروع اجرای هر پروژه انجام میشود. در هر قراردادی 5/2 درصد بابت تجهیز کارگاه پرداخت میشود.
مراحل تجهیز کارگاه به شرح زیر است:
v الف) شناسایی که خود شامل مراحل زیر است:
1. بررسی مقدمات کار
در این قسمت مشکلاتی از قبیل پاکسازی محوطه، زهکشی، حمل و نقل، جنس خاک، وجود توده سنگی و ... که ممکن است در روند پروژه توقف ایجاد کند مورد بررسی قرار میگیرند.
2. انتخاب بهترین مسیر راه
پروژهها معمولاً در مناطق توسعه نیافته و خارج از شهرها اجرا میشود، بنابراین باید بهترین مسیر از طریق شناسایی راههای کم تردد موجود با توجه به حجم و نوع ماشینآلات مورد نیاز در پروژه و حجم ترافیک میسر گردد.
3. تعیین محل تأمین آب و مصالح
نزدیکترین منبع آب در منطقه و کیفیت آن باید شناسائی شود و چنانچه منبع آبی وجود نداشته باشد باید چارهاندیشی نمود. همچنین در کارهای بتنی 60 تا 70 درصد مصالح را شن و ماسه تشکیل میدهد بنابراین برای رعایت اقتصاد طرح باید نزدیکترین معادن شن و ماسه را شناسائی نمود.
4. تخمین مدت زمان آماده کردن اجرای پروژه
این امر بستگی به موارد زیر دارد:
نوع وسائل مورد استفاده برای آماده کردن محل اجرا (لودر، بلدوزر، مواد منفجره و غیره)
5. حجم کار
6. برنامه تخصیص منابع یعنی مشخص نمودن زمان و مکان مناسب کاربرد هر یک از وسائل.
v ب- پاکسازی محوطه وخشک کردن آن. v ج_ تعیین محل اجرای پروژه v د_ ساخت جادههای دسترسی
که معمولاً جادههای موقتی هستند و برای بردن امکانات به محل اجرای پروژه احداث میشود. این جادهها را میتوان طوری احداث کرد که بعدها به عنوان جاده اصلی یا فرعی مورد استفاده قرار گیرند که برای این امر دو عامل کیفیت جاده و عرض آن باید با توجه به تردد و اندازه نوع ماشینآلات در نظر گرفته شود.
و_ ذخیره کردن مصالح
1- شن و ماسه: 60 تا 70 درصد از مصالح تشکیل دهنده بتن، شن و ماسه هستند. بنابراین تهیه آنها به قیمت ارزان بسیار مهم است و باید حتیالامکان از معدن محلی تأمین شوند. احداث ایستگاه شن و ماسه نیز در اغلب موارد ضرورت مییابد و احداث ایستگاه در معدن یا کارگاه باید مورد بررسی قرار گیرد تا بهصرفهترین راه انتخاب شود. انتخاب معدن یا کارگاه برای احداث ایستگاه شن و ماسه بستگی به وجود آب دارد، یعنی اگر در محل منبع آب وجود داشته باشد ایستگاه شن و ماسه را در همانجا احداث میتوان کرد و در غیر این صورت باید در کارگاه اقدام به ایجاد ایستگاه شن و ماسه نمود.
مصالح سنگی که باید ذخیره شود عبارتند از:
شن شامل نخودی، بادامی، بیس که میتواند طبیعی یا شکسته باشند.
ماسه که عموماً 6 – 0 است.
2- سیمان و احیاناً مواد مضاف
سیمان باید همواره به مقدار کافی ذخیره شود. مقدار ذخیره سیمان بستگی به عوامل مختلفی دارد از قبیل:
•- میزان مصرف روزانه •- میزان مصرف کل •- میزان تولید سیمان در کشور •- سیستم توزیع و حمل و نقل
مواد مضاف برای دادن خاصیتی جدید به بتن به آن افزوده میشود مانند ضد یخ، مواد حبابزا و ...
در صورتی که در پروژه از مواد مضاف استفاده میشود باید به اندازه کافی ذخیره شوند.
به کمک مصالح سنگی و سیمان و با افزودن آب، بتن ساخته میشود. ایستگاه مرکزی بتن همواره در داخل کارگاه و در نزدیکی جاده دسترسی ساخته میشود تا ماشینآلات حمل کننده سیمان و مصالح سنگی قدرت مانور داشته باشند.
•2. وسائل قالببندی
با توجه به مصرف روزانه قالب و نیاز کل پروژه باید اقدام به ذخیره مصالح و وسائل لازم برای قالببندی شامل تخته، چهارتراش، سیم نجاری، انبردست و کلیه ملزومات دیگر نمود.
قالبها بر دو نوعند: قالبهای چوبی _ قالبهای فلزی.
از قالبهای فلزی فقط در کارهای تیپ که به تعداد زیاد در یک پروژه انجام میشود و یا در کارهایی که فشار بتن زیاد است استفاده میگردد. قالبهای چوبی در بعد وسیع مورد استفاده قرار میگیرند. از ضایعات قالبهای چوبی میتوان بعدها به عنوان پشتبند و ... استفاده کرد. همچنین قالبهای چوبی را میتوان در قالببندی فرمهای مختلف بهکار برد. قالب فلزی ظاهر کار را خوب و تمیز نشان میدهد ولی قالب چوبی کیفیت بتن را به خوبی عیان میکند.